Vi har lång erfarenhet och gedigen kunskap om kalibrering. Du kan välja att låta oss kalibrera din mätutrustning i vårt labb eller på plats hos dig.
Det faktum att vi är ackrediterade av tillsynsorganet Swedac innebär att vår kalibrering hjälper dig att uppfylla dina ISO-certifikat och branschstandarder.
Vårt mångåriga och nära samarbete med Testo Industrial Services (TIS) gör att vi kan erbjuda ett brett utbud av kvalificerade kalibreringstjänster.
AKTUELLT
Vårt samarbete med TIS >
SE BEVISET I MOBILEN
SERVICE
Vi servar din utrustning >
Frågor & svar om kalibrering
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som våra kalibreringskunder ställer.
– Det allra vanligaste felet är att emissionsfaktorn av misstag har ändrats i din IR-termometer. Olika material och ytor avger olika mycket värmestrålning och därför måste ditt instrument vara rätt inställt, beroende på vad det är som ska mätas. Standardinställningen som stämmer för de flesta material är E 0,95.
– Före en justering måste givaren eller instrumentet kalibreras för att se hur stort mätfelet är. Därefter utförs justeringen. Som avslutning behövs ytterligare en kalibrering för att se hur stort (eller snarare litet) mätfelet har blivit. Det kvarvarande mätfelet förs in som korrektionsvärde i kalibreringsbeviset. Det är ytterst sällan som mätfelet försvinner helt. Efter en justering i en punkt påverkas andra punkter i mätområdet, speciellt i temperatur- och fuktgivare. Därför behövs fortfarande ett korrektionsvärde i de olika punkterna.
– En ackrediterad kalibrering utförs med en metod som är godkänd av Swedac, Sveriges nationella ackrediteringsorgan. En spårbar kalibrering utförs med liknande kvalitetskrav, med en spårbar referens som jämförelsemått, men metoden som används är alltså inte godkänd av Swedac.
– Det beror på. Ofta är det lagar och myndigheter som kräver att instrument och givare ska kalibreras, men kraven kan också komma från den egna verksamheten eller de egna kunderna.
– Exempelvis har ISO 9001-certifierade industriföretag krav på sig att alla mätningar som är viktiga för verksamheten måste utföras med kalibrerade mätinstrument.
– Ett annat exempel är företag inom läkemedelsbranschen som ska uppfylla kraven på god tillverkningssed (GMP).
– För att ta reda på vilka kriterier som gäller inom just ditt område, kan det vara en god början att vända sig till sin branschorganisation. Företag på livsmedelsområdet kan besöka Livsmedelsverkets hemsida och titta under ”Branschriktlinjer”. Där finns det dokument att ladda hem om vad som gäller för allt från bagerier till bryggerier.
– Det är alltid beställaren som ansvarar för valet av kalibreringspunkter. Du behöver alltså själv identifiera vilka kalibreringspunkter inom mätområdet som ska kontrolleras. Om du enbart vill kontrollera att grillat kycklingkött har en kärntemperatur på +72 °C, så räcker det med att kontrollera just den punkten. Men om exempelvis en termometer används i ett intervall mellan -18 °C och +120 °C, behöver du välja ett antal mätpunkter där det är extra viktigt att mätresultaten är korrekta. Om du ändå har svårt att välja punkter finns det också standardbevis och standardcertifikat med ett antal vanliga mätpunkter.
– Det allra vanligaste är att man kalibrerar sina mätinstrument en gång om året. Instrument som används ofta och i tuffa miljöer, kan dock behöva kalibreras oftare.
– På Swedacs hemsida står det så här:
För att få tillförlitliga mätinstrument ska man regelbundet kalibrera dem hos ett kalibreringslaboratorium. Kalibreringslaboratoriet jämför mätinstrumentet med ett korrekt mått, det vill säga en spårbar normal.
Våra certifikat
Här kan du ladda ned våra ISO-certifikat samt se vilka metoder, mätstorheter och mätområden vi är ackrediterade för.
Inte nöjd med kalibreringen?
På Nordtec är vi mycket måna om att hålla en hög servicenivå och att våra kunder ska vara nöjda. Om du inte är helt nöjd vill vi gärna att du hör av dig och berättar vad vi kunde ha gjort bättre.
Du är välkommen att slå oss en signal på telefon 031-704 10 70 eller att kontakta oss via e-post på nordtec@nordtec.se. Det går också bra att skicka ditt klagomål via vårt formulär.
Efter att ha tagit emot ett klagomål upprättar vi en avvikelserapport. Efter slutförd utredning återkommer vi till dig angående vilka åtgärder vi har vidtagit. Läs mer om vår rutin kring ditt ärende här.