Publicerades 2022-08-10
Rätt ingredienser säkerställer goda bakverk
En sak är säker: utan Credin skulle många bröd och kakor inte vara lika färska och välsmakande. Med kundanpassade margariner, goda kaffebrödsfyllningar och lättanvända bröd- och kakmixers hjälper Credin många bagerier att säkerställa en jämn och hög kvalitet på sina bakverk.
Kent-Inge Ohlsson, marknadsansvarig och kategorichef, och Josefine Kaspersson, kvalitetsingenjör på Credin, berättar om utvecklingen av förblandningar, utmaningar i produktionen och vilka framtidsplaner företaget har.
Vad är historien bakom Credin?
– Credin startade 1930 i Juelsminde på Jylland i Danmark av Herbert Schou, son till Einar Viggo Schou. Medan fadern drev Palsgaard A/S och var pionjär inom industriell tillverkning av emulgatorer (ämne som binder samman olja och vatten) till margarinindustrin, startade Herbert företaget Credin vars affärsidé var bageriingredienser i form av förblandningar för kakor och bröd för att göra vardagen enklare för bagerier, återger Kent-Inge Ohlsson.
När såg då Credin dagens ljus i Sverige?
– Värmlänningen Birger Norlander kom till Göteborg som konditor på 1940-talet. Han fick så småningom anställning på Bakels som tillverkade margarin och bageriingredienser. 1987 startade Birger tillsammans med sina söner Norlander Food.
– En av delägarna var då också Palsgaard A/S. Det skulle dock dröja ända till 2019 då norska Orkla Food Ingredients, ett dotterbolag i norska Orkla-koncernen, förvärvade företaget (som då hette Zeelandia efter ett tidigare förvärv) och vi fick namnet Credin Sverige. Credin-gruppen ägs av Orkla sedan 2002.
Fukt och temperatur har stor inverkan!
Josefine Kaspersson berättar att temperatur- och fuktvärden övervakas noga i olika miljöer inom tillverkningen.
Josefine Kaspersson
Kvalitetsingenjör
Hur stor är tillverkningen och vilka är de främsta kunderna?
– I nuläget har vi en produktion på i runda slängar 8 000 ton i Stenkullen utanför Göteborg. Produktion sker även i våra systerbolags produktionsanläggningar i Polen, Danmark och Portugal.
– Vi säljer framför allt till industribagerier och hantverksbagerier i Norden och i Baltikum, men även till leveransbagerier (som i sin tur säljer till bland annat butiker och hotell) och butiksbagerier på de stora matkedjorna.
Vilken är er storsäljare?
– Vårt största produktsegment är margarin av olika slag, både i flytande och fast form. Där har vi också de enda varumärkesprodukterna på bagerimarknaden – Vera, Rex och Vetelyx. De allra största produkterna är skräddarsydda margariner till olika industrikunder. Att utveckla fett och andra produkter som matchar enskilda kundernas utmaningar och behov är en av våra stora styrkor och det är en marknad som växer för oss.
Bedriver ni en aktiv produktutveckling?
– Absolut, produktutveckling är väldigt viktigt för oss. Utifrån insikter om trender och konsumentbeteenden har vi nyligen tagit fram en helt ny brödbas som är unik på marknaden. Den innehåller mycket fullkorn och växtbaserade produkter, vilket efterfrågas alltmer av dagens konsumenter.
– De vill också veta var saker och ting kommer ifrån. Därför använder vi oss av storytelling och berättar att till exempel mjölet är från en gård på Gotland samt visar hur odlaren och hans kvarn ser ut. Det gör det mer småskaligt och genuint samt ger produkten ”liv”.
Hur viktigt är det för er att ha koll på temperatur och fukt?
– För att våra produkter ska fungera som det är tänkt måste de ha en viss struktur, rätt smältpunkt och givetvis vara livsmedelssäkra. Av det skälet måste vi ha kontroll på både temperatur och fuktkvot, svarar Josefine Kaspersson.
Är det några produkter som är extra känsliga?
– Vår tillverkning av margarin kräver extra tillsyn. Olika margarintyper har olika egenskaper och olika funktioner i ett bageri. För att få den struktur och den konsistens vi önskar hos olika margarintyper måste vi ha tydlig kontroll på temperaturen i processen.
Hur använder ni mätinstrument i produktionen?
– Vi har till exempel handhållna termometrar som testo 106 och testo 926. De är smidiga att använda för att snabbt kunna kontrollera temperaturen på olika prover, analyser och råvaror samt på vissa ställen i våra processer.
Credin har även fjärrövervakningsloggrarna testo Saveris 2-T1 och testo Saveris 2-T2 från (ingår i mätsystemet testo Saveris 2) utplacerade på olika ställen i produktionen för att kontrollera temperaturen i den omgivande miljön eftersom dessa värden har stor inverkan på produkterna.
Vad fokuserar ni på framöver?
– Vi har en tydlig fokus på dels tillväxt, dels produktutveckling. Vi vill växa med lönsamhet och för att kunna göra det måste vi vara lyhörda och tillgodose bageribranschens behov. För att lyckas med detta anställer vi kontinuerligt nytt folk på vår produktutvecklingsavdelning. Det är den avdelningen som växer absolut snabbast på vårt företag, berättar Kent-Inge Ohlsson.
Kaffebrödsfyllningar är en prioriterad produktgrupp framöver.
Kent-Inge Ohlsson
Marknadsansvarig
Inriktar ni er på något särskilt produktsegment?
– Det vi kommer att fortsätta fokusera på är kaffebrödsfyllningar, det är en väldigt viktig produktgrupp för oss, tillsammans med brödbaser och margarin och fett, som ju är vår i särklass största produktgrupp. Inom sistnämnda segment har vi tagit fram ett eget varumärke som heter Functional Fats, bestående av flytande fetter som vi kan anpassa för att ge bröd och bakverk olika egenskaper som större volym och längre färskhållning.
Slutligen, vilket fikabröd äter du själv helst till en kopp kaffe?
– I januari och februari är det semlor som gäller. Det är nog världens godaste bakverk! Resten av året äter jag helst en kardemummabulle. Den slår kanelbullen med en liten, liten, liten noslängd.
Relaterade kundberättelser
Livsmedel
40-årsjubileum för goda glädjespridare
pH-värdet viktigt för hårdost i världsklass
Damn, vilken enkel lösning för att övervaka glasslagret
Kontaktpersoner
KUNDSERVICE OCH FÖRSÄLJNING
Ove Södergren
Ansvarsområde: Livsmedel, Industri, Life Science
ove.sodergren@nordtec.se
031-704 10 76
031-704 10 70