
Publicerades 2025-04-03
Har din Celsicom-logger tappat uppkopplingen?

Våra loggrar i produktserien Celsicom Easy Connect använder sig av tekniken NB-IoT och skickar alla mätdata via egen driftsäker frekvens i mobilnätet. Tillfälliga störningar kan uppstå, men loggrarna kopplar upp sig igen så fort de kan. I undantagsfall kan loggrar, precis som all annan teknik, tappa uppkopplingen. Om du i molntjänsten Celsiview ser att en Celsicom-logger inte har varit uppkopplad under en viss tid kan det vara läge för omstart eller batteribyte.
Så här gör du för att åtgärda uppkopplingsproblem:
1. Öppna Celsicom-loggern. Kolla så att allt verkar okej. Exempelvis att batterierna inte läcker, att SIM-kortet sitter korrekt i sin hållare och att kretskortet inte är vattenskadat.

2. Starta om Celsicom-loggern. Observera att det ibland kan ta cirka 30 minuter innan loggern kopplar upp sig. Det finns två sätt att göra en omstart på:
På nya Celsicom-loggrar finns en omstartsknapp (märkt RST) mellan batterierna och SIM-kortet. När du trycker på knappen hörs ett kort pip. Loggern startar nu om och försöker koppla upp sig mot mobilnätet. När du hör tre pip och ser en grön blinkande lampa är loggern uppkopplad. Ju snabbare lampan blinkar, desto bättre är signalstyrkan.
Har du en äldre Celsicom-logger utan omstartsknapp (RST)? Då tar du bort batterierna, väntar i minst 60 sekunder och sätter sedan tillbaka batterierna igen. Då hörts ett kort pip vilket innebär att loggern gör en omstart och letar efter mobilnätet. Tre pip och grön blinkande lampa innebär sedan att loggern är uppkopplad.

3. Kopplar loggern inte upp sig efter en omstart? Då kan det vara en bra idé att byta batterierna. Stirra dig inte blind på loggerns batteristatus i Celsiview. Batterikapaciteten som uppges där är då loggern senast var uppkopplad och förtäljer inte hur batterierna mår nu. När nya batterier sätts i gör loggern automatiskt en omstart och kopplar upp sig enligt beskrivningen i föregående punkt.
4. När du har lyckats koppla upp Celsicom-loggern är den redo att börja mäta direkt. Gå in i Celsiview för att få en visuell bekräftelse på att loggern är uppkopplad och aktiv.
Hör av dig om du har frågor eller problem att koppla upp din Celsicom-logger enligt stegen här ovan.
Mejla till nordtec@nordtec.se så hjälper vi dig så snart som möjligt!
Kontaktpersoner

KUNDSERVICE & FÖRSÄLJNING
Amanda Lööv Miljevic
Ansvarsområde: Industri – Livsmedel – Life Science
amanda.loovmiljevic@nordtec.se
031-704 10 75
031-704 10 70