Publicerad den

Hur skickar jag in mitt mätinstrument för kalibrering eller service?

Beställ kalibrering och service online

Publicerades 2025-02-24

Hur skickar jag in mitt mätinstrument för kalibrering eller service?

Filmen visar hur du fyller i vårt formulär och skickar din mätutrustning för kalibrering.

Här berättar vi hur du beställer kalibrering hos oss. Se filmen här ovan (ser filmen suddig ut kan du öka upplösningen genom att klicka på kugghjulet och välja högsta upplösning) eller skrolla ner och läs vår steg-för-steg-guide. Fyll noggrant i all nödvändig information i alla steg för att säkerställa snabb och korrekt kalibrering av din mätutrustning.

Steg-för-steg-guide för att skicka din mätutrustning för kalibrering

  1. Surfa in på vår webbportal Access: https://kalibrering.nordtec.se/ (på nordtec.se – klicka på Kalibrering och därefter Boka kalibrering)
  2. Klicka på: ”Beställ kalibrering/service”
  3. Välj: ”Kalibrering/service”
  4. Fyll i formuläret: Obligatoriska uppgifter är markerade med stjärna. Obs! Var noga med att ange både leveransadress och fakturaadress.
  5. Välj tjänst längre ner i formuläret: ”Kalibrering”
  6. Kalibreringsorder:
    • Välj ”Kalibrera enligt föregående certifikat/bevis” om du vill att vi kalibrerar mätutrustningen vid samma mätpunkter som sist. Fyll i numret på ditt aktuella certifikat/bevis och klicka på ”Lägg till”.
    • Välj ”Lägg till ytterligare kalibrering” om du vill bestämma mätpunkter för mätutrustning som ska kalibreras. Fyll i alla uppgifter noga.
  7. Godkänn villkor och klicka på: ”Lägg beställning” (webbordern skickas då till Nordtecs kalibreringsavdelning).
  8. Skriv ut webborder: Det är mycket viktigt att du har beställningen i pappersform (se nästa steg).
  9. Paketera utrustningen:
    • Använd stötdämpande material för att undvika fraktskador.
    • Obs! Lägg i den utskrivna webbordern i paketet.
  10. Skicka som företagspaket till:
    Nordtec Instrument AB
    Elof Lindälvs gata 13–15
    414 51 Göteborg

Viktigt att tänka på:

  • Märk gärna paketet tydligt med “Kalibrering”.
  • Skicka alltid som företagspaket (privatpaket kommer inte fram).
  • Glöm inte att bifoga webbordern i paketet, så vi vet vem mätutrustningen kommer ifrån och kan utföra rätt kalibrering så snabbt som möjligt.
  • Om du har missat fylla i viktig information eller upptäcker något fel i beställningen – skriv ett förtydligande/tillägg på den utskrivna webbordern.

Vanliga frågor (FAQ):

Hur lång tid tar kalibreringen?
En standardkalibrering tar upp till tio arbetsdagsdagar från det att vi fått din mätutrustning tills att vi skickar tillbaka den till dig.

Hur får jag tillbaka min utrustning?
Vi skickar tillbaka mätutrustning till dig mot en avgift. Var noga med att fylla i rätt leveransadress när du beställer kalibrering. Du kan också välja att få meddelande från oss för att själv komma och hämta din kalibrerade utrustning.

Vad händer om något behöver repareras?
Du kan i beställningsformuläret fylla i om du önskar att vi reparerar ett mindre fel som upptäcks i samband med kalibreringen.

Kan jag få expresskalibrering?
Vi erbjuder expresskalibrering mot en extra kostnad. Det innebär att vi kalibrerar och skickar tillbaka mätutrustningen till dig 2–3 dagar efter att vi har mottagit den. Du kan välja expresskalibrering efter att ha klickat på ”Boka kalibrering” och därefter ”Beställ kalibrering/service” på vår hemsida.

Undrar du över något?
Mejla till labb- och kalibreringschef Maria Almestål så återkommer hon till dig så fort som möjligt.
maria.almestal@nordtec.se

Kontaktpersoner

Mats Landin

KUNDSERVICE & FÖRSÄLJNING

Maria Almestål

Ansvarsområde: Labbchef kalibrering

maria.almestal@nordtec.se
031-704 10 82
031-704 10 70


Relaterade tips

Se alla tips & tricks